Dnevnik sive vrane: Odnos ljudi i vrana

Između ljudi i vrana postoji velika sličnost: veoma smo društvena bića, živimo u manjim obiteljskim skupinama, ali se okupljamo u veće zajednice oko izvora resursa, inteligentni smo i lako se prilagođavamo različitim uvjetima u okolišu, generalisti smo i oportunisti što se tiče hrane.

Nastavlja se period izlijetanja ptića sivih vrana, što kod njihovih roditelja izaziva veliko uzbuđenje. Kao svi dobri roditelji i one čine sve da ih zaštite. To znači da će i nas ljude potencijalno zastrašivati u nadi da ćemo se udaljiti od njihovog ptića. Razloga za paniku ipak nema – ruke ili neki predmet na glavu ili iznad glave te hrabro naprijed 😉

Sljedeći nam pregled našeg međuodnosa govori kako smo gradili vlastite stavove o njima. Pitanje je ustvari koliko su ti stavovi samo naši 😉

Kada nekom spomenete vrane velika će većina ljudi imati mišljenje ili će uz njih vezati neku asocijaciju. Povezujemo ih s različitim mitovima, filmskim uprizorenjima, literaturnim ostvarenjima; smatramo ih štetočinama, ružnima, bučnima, ali ponekad ističemo i njihovu inteligenciju, kao jedinu pozitivnu osobinu koje se možemo sjetiti. O vranama često ponavljamo ustaljena mišljenja, npr. kako su opake ptice koje napadaju sve pa i nas ljude. Mnoge vrane žive u našem susjedstvu pa ih baš i ne možemo tako lako ignorirati, no o njima imamo mišljenje čak i kad nismo imali bliski susret s njima. Loša reputacija vrane prati i u medijima koji vole izvještavati o konfliktima vrana i ljudi. Iako je samo nekolicina ljudi s vranama imala neugodna iskustva, popularno je o njima pričati u negativnom kontekstu. I dok u novinama nećete pročitati kako je nekoga ubola pčela, nadlijetanje vrane iznad nekoga sigurno će biti vijest. Ipak radi se o legendarnim životinjama s kojima nas veže duga zajednička povijest.

Štovane tisućama godina

Vrane su dio folklora mnogih naroda te njihovo prepoznavanje pa i štovanje od strane ljudi seže tisuće godina unatrag. Stare legende vrane često prikazuju kao pametne pa čak i mistične životinje. Neki američki domorodci vjerovali su da su gavrani stvorili Zemlju i čovjeka te digli Sunce na nebo. Zbog toga što lete visoko vrane su postale simbol kreativnosti jer su smatrane bliskima nebesima i višim silama. U vikinškoj kulturi vrane su bile osobito cijenjene zbog povezanosti s bogom Odinom. On je često prikazivan u društvu dva gavrana koja su predstavljala Misao i Sjećanje. Stari ruski narod Neneci (Samojedi) smatrali su i još uvijek smatraju vrane svetima te zabranjuju njihovo ubijanje. Prema njima vrane su prostorno povezane s širim krajolikom što im daje jedinstveno znanje o Zemlji i ljudima. Istu prostornu inteligenciju kod vrana primijetili su i afrički narodi kao što je Nuer, koji su ih smatrali simbolom obiteljske loze i često prikazivali kao toteme.

Čest epitet koji je pratio vrane bio je i onaj varalice i pametnog prevaranta, a upravo su tako vrane najčešće prikazivane u Ezopovim basnama. Kelti i germanski narodi vrane su smatrali glasnicima te ih se kroz povijest dugo tako prikazivalo, a i danas u kulturi nailazimo na takvu simboliku. Zbog hranjenja strvinama na bojnim poljima i umrlima od kuge, vrane se često povezivalo s bolešću i smrću. Iako im njihov oportunizam i prilagodba na jedenje bilo čega puno pomažu u preživljavanju, to im je narušio reputaciju u očima ljudi. Jedan od najstarijih i najcjenjenijih izvora simbola, crkvena nauka, utjecala je na mišljenja gomile ljudi kroz dugi niz godina pa je tako stvorila i sliku o vranama. Iako se u Bibliji vrane spominju i u pozitivnom kontekstu, najčešće je uz njih vezana simbolika zla i smrti. Osobito u srednjem vijeku, u Europi koja je tada bila prožeta praznovjerjem i strahom od nepoznatog, vrane kao ružne crne ptice bile predstavnice zla.

Srednjovjekovna praznovjerja

Isto kao što su crne mačke bile povezivane s vješticama i vrane su svoju reputaciju stekle samo na temelju crne boje perja. Mnoga praznovjerja povezana s vranama zadržala su se u zapadnjačkoj kulturi dugo vremena. Takvu simboliku nalazimo u djelima slavnih autora. Npr., Shakespeare nije bio ljubitelj vrana i u njegovim pjesmama i dramama rijetko ih je prikazivao u pozitivnom svjetlu. Tako se nastavio prikaz vrana kao simbola tragedije i nagovještaja nečeg strašnog. I u praktičnom svakodnevnom životu, ljudi kad su postali većinom sjedilačko, ratarsko društvo, na ptice, osobito vrane koje su isto postajale brojne uz ljudska naselja, počelo se gledati kao na naše kompetitore za hranu. Zajedno s grabljivicama smatrane su predatorima nad ostalom sitnom divljači koju su ljudi lovili te su tako proganjane kao štetočine. I dok su uslijed prekomjernog izlova grabljivice postale ugrožene pa ih se time i prestalo proganjati, neke vrste vrana i dalje su lovna vrsta.

Vrane su kroz povijest gledane na različite načine i simbolika vrana nije uvijek bila dobra ili loša već se radilo o cijelom spektru različitih prikaza. Gledajući našu zajedničku povijest možemo primijetiti da su raniji narodi vrane uglavnom prikazivali u pozitivnom kontekstu dok im se kasnije reputacija sve više srozavala. Prije nego su se društva okrenula sjedilačkom načinu života, ljudi su trebali osigurati dovoljno hrane za obitelj, podići što više potomaka i braniti obitelj od napada. U tome su se uvelike ugledali na inteligentne životinje poput vrana koje su imale iste poželjne osobine i prikazivali ih u pozitivnom svjetlu. Kad su se ljudi počeli naseljavati u zajednice koje su živjele sjedilačkim načinom života i ovisiti o zemlji i tome što uzgoje izgubili su povezanost s divljinom i životinjama koje su nekad cijenili.

Kompetitorski odnos

Između ljudi i vrana postoji velika sličnost: veoma smo društvena bića, živimo u manjim obiteljskim skupinama, ali se okupljamo u veće zajednice oko izvora resursa, inteligentni smo i lako se prilagođavamo različitim uvjetima u okolišu, generalisti smo i oportunisti što se tiče hrane. I dok smo se nekad davno zbog toga vranama divili, promjenom načina života i razvojem civilizacije taj se odnos pretvorio u kompetitorski. S druge strane, vrane su nastavile iskorištavati izvore hrane i sigurnost koju im pružaju ljudska naselja i tako ostale relativno brojne i česte ptice oko nas. I dok smo s ostatkom prirode izgubili povezanost zbog manjka kontakta, tako smo i stekli mišljenje o onima koje su ostale uz nas. Čini se da baš i ne volimo one organizme koji su jednako uspješni kao i mi, a vrane su osobito uspješne i na to nas svakodnevno podsjećaju. Ono što cijenimo kod vrana je njihova inteligencija koje postajemo svjesni zahvaljujući brojnim istraživanjima. Mogli bismo reći da ponovno otkrivamo nešto što smo kroz dugi niz godina zaboravili ili potisnuli. Sljedeći put kad vidite bilo koju pripadnicu porodice vrana sjetite se koliko smo s njima kulturno koevoluirali.